Job Happiness as driver of the purpose Economy
Job happiness allows businesses to grow faster Herewith grows their impact and contribution to the purpose economy and therefore to a better world. How does that work?
The transition from profit to purpose
Mother Earth is going bankrupt. We consume each year 1,7 times the capacity of Planet Earth. Each year earlier in the year, we reach the date that the capacity is consumed. In 2018 it was August 1, and in 2019 it was July 28. It will be a hot summer, literally!
Daarnaast neemt wereldwijd het vertrouwen in overheid, kerk en leger af. Bedrijven als Google en Facebook beheersen in toenemende mate ons leven. Het bedrijfsleven lijkt de macht over te nemen. Bedrijven spelen dan ook een belangrijke rol in de benodigde transitie.
Goed nieuws is dat steeds meer mensen de teloorgang van waarden spuugzat zijn. Ze komen in actie en starten nieuwe initiatieven en bedrijven. Vijfentwintig procent van deze start-ups is betekenisvol en draagt bij aan één van de 17 Sustainable Development Goals van de UN. En betekenisvolle bedrijven groeien gemiddeld beduidend sneller dan winst gedreven ondernemingen.
Naast een betekenisvolle missie is de mens de drijvende kracht achter de betekeniseconomie. Het is het personeel dat de bedrijfsmissie realiseert. Hoe gelukkiger het personeel, hoe meer output, hoe meer impact. Werkgeluk is daarom een cruciale driver van de betekeniseconomie. Niet zo verwonderlijk dat veel leiders ‘werkgeluk’ bovenaan hun lijstje hebben staan. Gelukkige(-r) werknemers leidt tot 22% meer productiviteit, 37% minder ziekteverzuim/burn-out en langere dienstverbanden (bron: Gallup, 2018).
Je zou kunnen zeggen dat (werk-) geluk onderdeel is van de ziel van de professional en zijn bedrijf. Organisaties die dit snappen zijn de winnaars in de betekeniseconomie van morgen. Zij begeleiden hun bestaande klanten naar betekenisvolle diensten en producten die resoneren. Daarnaast herkennen nieuwe klanten het bedrijf aan zijn waarden en groeit ook de aantrekkelijkheid van de organisatie voor aspirant werknemers. Met name de millennials kiezen en masse voor bedrijven die betekenis en impact hoger waarderen dan winst.
Wanneer ga jij via werkgeluk de betekenisvolle impact en de winstgevendheid van jouw bedrijf vergroten?